Tuesday, January 18, 2011

Danial

Ahad lalu aku terlihat anak buah aku. Dia berpenyakit jantung berlubang. Kasihan. Umur baru mencecah 4 tahun rasanya. Dia punya penyakit itu sejak lahir. Anak angkat. Asalnya anak luar nikah hasil zina dua manusia yang asing dalam hidupnya.

Sepupu aku yang tak mampu untuk melahirkan, mengambil beliau sebagai anak angkat. Meski hidupnya kedengaran tragis, budak kecil itu kelihatan ceria sepanjang masa. Bibirnya sedikit kebiruan dek jantung yang lemah. Tapi dia kuat. Tetap gagah dengan semangat untuk hidup.

Dalam hati, aku cuma berdoa.

Panjangkanlah umurnya.

Aku mahu lihat dia berbasikal.

Aku mahu lihat dia berseluar biru.

Malah, aku mahu lihat dia mencapai ketinggian setinggi aku.

Ahad lalu, aku terlihat dia. Mengajuk orang bersolat.

Mengangkat takbir.

Sujud.

Salam...

Meski tak sempurna, dia buat aku sedar.

Dalam diri setiap manusia, ada Islam. Ada rasa ingin berTuhan.

Fitrah...

Itu fitrah manusia.

Kerana itu manusia zaman Paleolotik pun punya agama walaupun tidak betul.

Biarpun tak punya Nabi yang memberitahu akan perlunya beragama dan mengajar mereka tentang agama Hanif, mereka tetap punya agama.

Barangkali yang direka sendiri.

Kenapa?

Kerana itu fitrah. Allah memang ciptakan kita begitu.

Kerana dalam hati semua orang adanya Islamlah manusia akan resah tatkala melakukan dosa.

Kenapa?

Kerana sudah ditetapkan Allah begitu.

Apabila semakin jauh daripada Allah, hati tak tenteram.

Kenapa?

Kerana sudah ditetapkan Allah begitu.

Dan apabila memohon doa dengan bersungguh-sungguh dan bertawakal, hati jadi tenang. Rasa selamat datang. Air mata berjujuran dan rasa puas menyusul.

Kenapa?

Walhal lihatnya seakan-akan berdialog dengan diri sendiri. Merayu pada jari. Merintih pada kulit.

Justeru, kenapa semua itu kita rasa?

Kerana dalam hati semua adanya Islam.

Dan kita percaya. Allah itu wujud.

Allah itu sedia.

Allah itu Maha Mengasihi.

Allah itu Maha Mengasihani.

Meskipun ada yang mengatakan diri sebagai atheis. Muhlid.

Semuanya hidup tak pernah lengkap. Hati tak pernah tenang.

Cuba kau carikan aku seorang yang gembira.

Tiada. Tiada barang seorangpun yang mampu gembira...

Tanpa Tuhan dalam hatinya. Itu aku percaya.

4 comments:

  1. wah~ pertama kali tak ada ulasan loyar buruk daripada encik.

    ReplyDelete
  2. tapi memang betul best. hmm, jantung berlubang eh, kita doa yang terbaik utk dia la.

    'dalam diri setiap manusia ada Islam, ada keinginan utk berTuhan'

    ReplyDelete
  3. Terima kasih encik hanafiyah. Mari doa. ;)

    ReplyDelete

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..