Thursday, January 13, 2011

Awam

Lihat wajah kiri kanan di perhentian bas. Siapa tahu apa yang ada di sebalik wajah-wajah kosong itu? Apa dapat terlihat retak dan pecah hati-hati mereka yang sudah kembali ditampal dengan tangan sendiri? Kita tak mampu untuk nampak meski sebesar lubang yang wujud dalam diri roh mereka. Sedangkan parut yang pernah merobek tangan mereka pun kita tidak mampu untuk kesan kerana tersorok dek baju.

Aku sentiasa tertanya-tanya. Apa kisah di sebalik wajah-wajah manusia ini? Apa hari ini hari lahir mereka? Apa mereka pun punya kisah seperti aku? Masih punya ibu bapakah? Adakah mereka akan pulang ke rumah dan mandi dan ketawa sama keluarga?

Soalan. Penuh dengan soalan. Apa agaknya? Yang membawa mereka berdiri di sebelahku pada hari ini. Di tempat ini. Perhentian bas ini.

Aku tertanya-tanya.

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..