Monday, October 5, 2009

Kau persetankan dunia ini

Perut aku mulai rasa kurang selesa. Sambil telinga memperdengarkan kebenaran yang tak mampu aku ubah. Rasuah... Satu perkataan yang merosak. Amat merosakkan. Tapi siapa aku untuk mencegah? Aku hanya mampu menahan mual di perut tatkala yang lebih tua membincangkan keadaan pemimpinan. Dan segala yang buat telinga aku menjadi sakit untuk mendengar. Dan lelaki-lelaki yang telah mempersetankan dunia ini.

Dalam rahsia mereka berbuat perkara yang benar kontra dengan apa yang mereka perjuangkan. Bodohlah mereka andai berfikir perbuatan itu tak kelihatan. Sedangkan Dia Maha Mengetahui. Dan mulut-mulut jalanan juga berbicara. Dan mata-mata tepian juga melihat. Mana lagi boleh mereka sorok?

Ijazah dan sijil menjadi bukti kebijaksanaan lelaki-lelaki itu. Tapi hakikatnya, mereka lebih bodoh. Dan gulungan kertas itu, tidak lain melainkan kertas semata...

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..