Sunday, October 4, 2009

Pada suatu malam hari....

Tak perlu cerita asal usul budak ini. Tak perlu cerita mengapa aku begitu meluat budak ini. Mari kita terus kepada menyalahkan ibunya.

Kisah sang ibu:

Dia, begitu tegas kepada anaknya yang pertama. Begitu bangga dengan kelulusannya. Begitu... Begitulah pandangan aku terhadapnya.

Anaknya yang pertama, ibunya buat anaknya kelihatan seperti bijak benar. Akhirnya, keputusan peperiksaan tak semegah. Malu si ibu. Namun, dia baik. Sopan santun. Aku tak punya masalah dengan dia ini. Ikut perangai ayahnya barangkali. Kerana dia selalunya dengan si ayah.

Anaknya yang kedua, selalunya dia dengan si ibu. Gemar coklat. Kini dia sudah berisi. Sombong pula, tak cuba bermesra dengan kami. Dia juga tak tahu apa itu adab. Tak tahu malu. Sungguh, belum pernah aku jumpa orang seperti dia. Lagaknya tidak seperti pandai pun. Dan memang begitu juga realitinya... (jahat betul aku)

Anaknya yang ketiga, Inilah dia tujuan sebenar aku mengarang entri ini. Dia, budak hingusan lagi. Tapi lagaknya seperti bos. Mengada-ngada. Sangat suka memberi arahan. Semuanya juga mesti ikut cara dia. Dia ini tak tahu malu. Barangkali kerana terlalu dimanja, anak terakhirlah katanya... Dia kurangajar. Tak seperti anak pertama. Anak kedua juga tidak sekurangajar dia. Aku tak suka budak ini. Langsung tak punya adab. Cerita kelakarnya adalah, ibunya tak kisah anaknya sedemikian. Dibiarkan saja. Dan tidak suka pula bila orang lain membantah kata anaknya yang memang kurangajar itu. Katanya, kanak-kanak itu masih mentah.

Kasihan...

Aku tak suka budak kurangajar. Harap dia berubah bila besar...

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..