Wednesday, January 26, 2011

Black Swan

Kita sudah terlalu biasa dengan jalan yang disuakan kepada kita, hingga apabila ada yang berbeza, kita mudah menjadi skeptikal.

Kerajaan menetapkan, kanak-kanak yang umurnya 6 tahun sudah perlu bersekolah tadika. Dan untuk hampir semua manusia, perkara itu berlaku dalam diari hidup mereka. Tapi memang wujud beberapa peratus manusia yang tidak berpeluang. Atas banyak sebab, aku simpati. Kerana tadika waktu yang paling gembira untuk aku. (walaupun masa kecil banyak menangis tak nak pergi.haha)

Hampir setiap daripada kita melanjutkan pelajaran ke sekolah rendah. Tapi, ada yang tidak. Dan untuk itu juga, aku simpati. Kerana pada aku, waktu sekolah rendah adalah waktu aku mula mengenal dunia. Cikgu. Sistem. Sukan. Dan lagi.

Yang mana sudah ke sekolah rendah, hampir semuanya meneruskan ke sekolah menengah. Bagi yang tidak, atau terhenti separuh jalan, aku simpati. Mana tidak? Di sini aku belajar banyak perkara. Terlalu banyak. Sampaikan aku akan kaget bilamasa disuakan kepada aku hakikat mereka terlepas apa yang aku ada.

Kita mudah skeptik dengan manusia yang tak bersekolah. Tanya siapapun.

Tapi kita lupa, Nabi Muhammad S.A.W tak pandai membaca dan menulis pun.

Dan aku tahu, pasti ada yang baik daripada apa yang terlepas itu.

Kita selalu simpulkan hidup dengan pergi sekolah, universiti, kerja dan kahwin. Anak-anak, cucu barangkali. Dan akhirnya mati.

Padahal kita lupa untuk ingat. Takdir itu wujud. Siapa boleh janji yang kita akan dapat masuk ke Universiti? Siapa yang boleh janji kita akan dapat kerja sebaik sahaja degree? Siapa boleh janji kita akan dapat berkahwin pun iaitu ADA ke orang yang akan sudi? Hahah. Dan yang paling penting, siapa boleh janji kita akan dapat zuriat?

Ahah.

Kita nampak hidup macam satu kitaran yang sempurna. Tapi tiada siapa yang berani mengaku pun dia akan hidup lagi esok hari.

*keluh

Dah tahu, kenapa masih leka lagi?

Aku menulis ini, kerana berkenalan dengan seseorang yang sekolah menengahnya terhenti pada awalan. Dan aku tertanya-tanya, bagaimana jalan hidupnya kiranya bukan seperti yang biasa?

4 comments:

  1. Yang penting jgn malas2 kan? papa sekolah x tinggi, kena rajin2 cari rezki halal...doa dan usaha, Ahamdulillah, rezki x putus2 boleh lah share dengan yg memerlukan Insyaallah

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Fanssurivokovic. Saya harap awk beri pendapat sikit lainkali. ;)

    Tak seronok baca macam ini.

    ReplyDelete
  3. E'eh, papa meow comment.

    Gembiranya~ :D

    Betul itu. Sebab Papa meow selalu memberi. Sebab itu Allah selalu bagi balik. ;)

    Terima kasih sudi singgah.

    ReplyDelete

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..