Wednesday, January 26, 2011

Madu

Aku sedar sesuatu. Malam semalam.

Terdapat banyak peringkat dalam berkawan. Dan aku betul-betul maksudkan KAWAN. Sila buka kamus dewan ya.

Ok,

Mulanya, kau kenal. Memang janggal kalau hanya ada kau dan dia untuk berbual.

Kemudian, sudah boleh lepak sama-sama dan buat topik tanpa kejanggalan awal perkenalan.

Bila semakin rapat, kau suka cerita masalah dan hal peribadi pada kawan kau ini.

Seterusnya, kau akan berkawan dengan rapat sehingga suatu saat kau akan bergaduh dan benci mereka sungguh-sungguh. Kerana tiada hubungan yang tiada perselisihan.

Dan bila tamat peringkat ini, baru kau jadi kawan yang sebenar-benar kawan. Yang dunia akhirat memang dialah kawan kau. Yang mana semua berita tergempar tentang kau, dia mesti tahu dulu.

Sama juga adik beradik. Kau pernah benci mereka sungguh-sungguh. Tapi elok juga kemudiannya. Dan selepas itu, kau rapat sehingga perkataan sedarah daging itu benar-benar menjunjung maksudnya.

Kerana manisnya sesuatu amat terasa selepas menelan yang pahit.

Aku percaya. Bahawa kau tak akan benar-benar kawan sehingga kau pernah menongkah arus dengan mereka. Kerana selepas itu baru kau dapat lihat, siapa yang cukup kuat untuk bertahan. ;)

Entri ini entri khas untuk Cik Ameeratul Balqis.

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..