Tuesday, August 25, 2009

Puasa oooh puasa

Dalam bulan-bulan puasa ni. Yelah~ Semua orang nak merungut lapar. Jadi aku tiba-tiba terfikir sesuatu. Pernah tak korang fikir? Kenapa kita nak buat pengumuman kat semua orang bahawa kita sedang lapar? Kita ucap banyak-banyak kali dah macam berzikir aku tengok.

Adakah dengan sebut perkataan lapar itu perut kita akan berhenti berbunyi? Apa kita akan kenyang dengan meludahkan rasa lapar itu melalui pengucapan? Cuba fikir~

Sama juga macam rasa sakit. Kita tak boleh tahan naaaaak juga sebut "Aduh", "sakit", dan banyak lagi. Dan dalam kes-kes istimewa, mencarut.

Apa kita boleh rasa lega dengan mengaduh? Luka kita akan sembuh dengan mencarut? Oooh~ tidak-tidak sama sekali.

Justeru, apa yang harus kita lakukan? Bagi mengelak rasa sakit mendorong kita untuk mencarut? Apabila rasa lapar menyuruh kita untuk merungut?

Jawapan kepada soalan ini, kita hendaklah memuji Allah S.W.T. Kerana sesungguhnya, tiada apa yang berlaku tanpa izinNya. Dan hanya Dia berkuasa terhadap setiap sesuatu.

Kita mohonlah. Semoga sakit kita akan reda. Semoga puasa kita akan terjaga. Tak adalah sampai habis pahala puasa kita sebab sibuk merungut lapar. Iyalah~ kita puasa memang untuk rasa lapar. Supaya kita dapat menghayati kesengsaraan orang-orang yang tidak berkemampuan...

Akhir kata, SELAMAT BERPUASA. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..