Sunday, March 6, 2011

Pada hari aku rajin, dan aku pergi siram pokok-pokok di rumah aku, selalu terlintas di kepala. Kenapa tak kita tebang je semua? Korek sampai akar, dan buang. Laaaagi senang. Tak perlu siram dan tak perlu susah dengan daun kering yang gugur daripada pokok-pokok ini.

Hahah.

Dan sambil fikir itu, tanpa sedar, air daripada hos itu tersembur ke muka aku sekaligus menyedarkan aku daripada lamunan. Aku pun senyum sendirian.

Tapi cuba fikir. Kita tak pernah sedar daun-daun kering yang bersepah di atas jalan. Tahu-tahu je dah bersih dan ada plastik kuning di tepi-tepi jalan. Kan? Kan? Kan?

Kita cukup suka tengok pokok besar-besar, tinggi-tinggi, daun banyak. Cantik. Bagi tempat berteduh pula itu.

Tapi kita tak pernah nak sedar dan hargai kepayahan manusia yang menjadikan pemandangan itu sedap untuk dipandang. Malah, kita anggap mereka seperti lebih rendah darjat daripada kita. Kenapa?

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..