Thursday, February 10, 2011

Membesar

Pernah suatu ketika, Umi cakap pada aku, satu ayat yang asyik bermain dalam minda aku sampai sekarang. Katanya,

"Awak kena belajar jadi dewasa"

Hal ini langsung tak menyentuh konteks lesen atau kerja. Tapi, tanggungjawab.

Dan bila fikir tentang menjadi dewasa ini, terlintas dalam minda aku. Besar mana dugaan yang Allah pernah beri pada aku?

Aku cuba teliti semula kesukaran yang aku pernah lalui. Dan yang aku jumpa, semuanya ringan-ringan. Maka, kenapa harus dirungut-rungutkan bilamasa datang yang besar? Satu saja. Hanya satu. Malah yang aku dan keluarga sedang lalui ini pun, tak sebesar mana.

Maka, aku fikir, aku mahu sahut kata Umi. Untuk belajar jadi dewasa. ;)

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..