Thursday, February 3, 2011

Cuba

Aku cukup tak suka, bila perkataan 'cuba' dikaitkan dengan tidak berusaha. Selau juga aku ke kem motivasi, dan mereka mengatakan bahawa 'CUBA' itu bukan suatu bentuk usaha. Bila kita berkata 'CUBA' bermakna kita meniatkan kegagalan.

Bohong!

Perkataan 'CUBA' itu pada aku bermaksud kita benar-benar ingin lakukannya tetapi bimbang. BIMBANG tidak mampu.

Contohnya: Saya akan cuba untuk melunaskan janji itu.

Apa yang dapat kita lihat? Apakah dia berniat untuk tidak melunaskan janjinya?

Cuba adalah satu perkataan yang menggantung harapan tetapi tidak terlalu tinggi. Cuba adalah satu perkataan yang menggambarkan bahawa kita sedar, bahawa kemampuan kita adalah setakat hanya mencuba. Dan yang melaksana, yang membenarkan, hanya DIA. Allah s.w.t.

'CUBA' bukan satu perkataaan yang meniatkan kegagalan. Kerana kita akan melakukannya. Cuma kita tidak pasti sama ada kita mampu atau tidak. Cuba adalah suatu bentuk usaha. Cuba digunakan bilamasa sesuatu hal itu terasa sukar hinggakan kita tidak berani untuk menyombong dengan memberi pateri kata 'SAYA AKAN' atau 'PASTI'.

Contoh: Saya pasti akan melunaskan janji itu.

Kalau tidak termakbul kata-katanya? Apakah bukan sudah menjadi dusta ayat itu?

P/s: Cuba kau sebut cuba banyak-banyak kali. Pasti akan terasa seperti bahasa asing perkataan itu. ;)

No comments:

Post a Comment

Seperti yang anda memang sudah tahu, ulasan sangat dialu-alukan dalam blog yang tiadaternama ini. Justeru,saya juga harap sekiranya anda sebagai seorang yang tidak bernama untuk memperkenalkan diri kerana kemungkinan saya tertarik dengan ulasan anda dan ingin mengenali siapa anda, ia akan lebih mudah buat saya.Sekian..